SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR

SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR

Why love ??

We all want to fall in love. Why?Because that experience makes us feel completely alive.Where every sense is heightened,every emotion is magnified,our everyday reality is shatteredand we are flying into the heavens.It may only last a moment, an hour, an afternoon.But that doesn't diminish its value.Because we are left with memoriesthat we treasure for the rest of our lives.

Semuanya Indah dari sudut pandangan semata-mata

Semuanya Indah dari sudut pandangan semata-mata
Hindari Syaitan

Life to Live

Life to Live
Penenang Diri Paling Mujarab

Saturday, July 9, 2011

:: APAM POLKADOT.. DOT DOT.. ::

Hari nih Sabtu dan seperti biasa aku x kerja ari nih.. semalam aku dah beli barang2 untuk buat apam polkadot yang aku tengok resepi dia kat sini .... So ader jugak aku tengok resepi macam mana nak buat macaron tapi x der oven daaa... Pada awalnya aku agak jakun gak tengok ada apam warna warni macam nih siap berinti sebab biasanya mak aku selalu masak apam biasa2 jerk yang sebelum makan kene gaul dengan kelapa tue.. hahaha


Serius aku tak pernah lansung tengok apam warna warni a.k.a polka dot nih... 


Ok, meh aku nak kongsi apa bahan2 dan cara2 nak buat apam warna the warni nih..


Bahan2

275gm - tepung gandum ~ ayak dengan baking powder
3biji - telur gred A
200gm - gula halus
150ml - susu segar / susu cair / susu sejat
3st - baking powder ~ ayak dengan tepung
1st - ovallete
1st - esen vanilla 
Filling / inti - ikut kesukaan masing2
Pewarna ikut kesukaan masing2

Cara2

1.Pukul telur + gula + ovallete sehingga gebu 
2.Masukkan tepung dan susu secara berselang seli sehingga habis...dan pukul pada kelajuan sederhana 
3.Masukkan esen vanilla
4.Bahagikan adunan ikut warna pilihan paling kurang pun 2 warna...
5.Tuang separuh adunan warna pilihan untuk dasar dan kemudian isikan filling / inti keatasnya 
6.Penuhkan adunan sehingga 3/4 dalam paper cup
7.Ambil adunan yg berlainan warna....masukkan dalam piping beg kemudian titikkan atau dot'kan adunan ke adunan dasar tadi...
8.Panaskan kukusan...air kukusan dah mendidih...kukus adunan dengan api sederhana dalam 10 - 15 minit
9.Siap kukus bolehlah dihidangkan.

Tips Tambahan

1.Kalau taknak letak filling pun boleh
2.Boleh gunakan perasa selain vanilla
3.Cover penutup kukusan dengan lampin atau kain




nie yang aku buat.. kaler dia x berapa nak menarik lah.. maklum lah pertama kali buat.. ahaks..

haa, t aku akan teror kan tangan aku nih untuk jadikan warna the warni macam nih.. hahahah cantik dia nih buat.. 

apa pun, segalanya terletak di tangan anda.. chewah.. janji sedap.. 

Selamat mencuba yer!!!




No comments:

Post a Comment